tisdag 2 augusti 2011

2-6

Efter tre veckor i Osaka så fick jag äntligen tillåtelse att återvända till min "hemstad" Oyama. Megu och min värdmamma mötte upp mig på stationen i Tokyo, så vi drog till Ueno där vi shoppade och åt på Sweets Paradise.

Några dagar senare fick jag gå till skolan igen på första gången på alltför länge. Jag mötte upp Haruka på stationen som vanligt, så gick vi tillsammans. Det var första skoldagen efter vårlovet, vilket betyder att vi skulle hamna i en ny klass. I Japan byter man nämligen årskurs i April, inte i Augusti som man gör i Sverige. När man börjar tvåan på min skola så får man välja mellan tre inriktningar. Internationell, natur eller någon "blandad" där man läser lite av varje. För att sammanfatta det hela lite så läser man massor med engelska och absolut ingen matte i den internationella linjen, massor av matte i naturlinjen och nästan ingen engelska, och i den tredje så läser man lite av allt.

Jag blev placerad i den internationella linjen eftersom att jag är utbytesstudent, vilket inte var mig emot.

Jag kom dit, spänd över att få se om jag skulle hamna med någon av mina gamla kompisar. Haruka hade valt den blandade, så jag visste att jag inte skulle hamna med henne, men Maiko och Moe hade som tur var valt den internationella linjen.

Jag kom dit, och fick direkt panik eftersom att tvåorna har sina skoskåp på ett annat ställe än vi hade i ettan, samt att jag inte kunde hitta mina inneskor eller mitt nya skoskåp, eller mitt namn i listan där det står vart alla hamnat i för klass. Jag är så glad att jag hade gått dit med Haruka. De hade ju trott, precis som alla andra förutom jag, att jag skulle åka tillbaka till Sverige efter jordbävningen, så de hade packat ned allt jag lämnat kvar på skolan i en låda som de planerat att skicka till mig.

Så Haruka följde mig till lärarrummet, där Kobayashi-sensei mötte upp mig och gav mig lådan och berättade vilken klass jag skulle till osv osv. Samt att hon berättade att min favoritlärare, Takaku-sensei, hade börjat på en annan skola, vilket betyder att hon inte skulle jobba på Tochigi Shounan nått mer. SNYFT.

Allt gick bra, jag gick in i klassrummet för klass 2-6 där jag skulle gå, och träffade direkt Maiko och Moe, men även Misato, Mayu och Miki vilket gjorde mig glad :D Ännu gladare blev jag när det visade sig att Moe hade sin bänk snett bredvid min! Dessutom satt jag längst bak i klassrummet mot fönsterna. Tvåorna har sina klassrum på översta våningen = Fantastisk utsikt!! Det perfekta stället att sitta på. Framför mig satt Sayaka och bredvid mig satt Minami, som alla kallade Maa-nyan. Sayaka hade gått i min klass när jag gick i ettan också, men jag hade egentligen aldrig snackat med henne.

Våran Homeroom teacher var den samma som i ettan, den allmänt hatade, alltid småsura, Tabei-sensei. Moe höll på att gå under när hon såg honom kliva in i klassrummet. Hon, precis som vi alla andra, hade hoppats innerligt på att slippa honom. Fast mot mig var han alltid snäll. Tack och lov.

1 kommentar:

  1. Kommer du fortsätta att skriva om tiden efter jordbävningen? Läser med spänning :3

    SvaraRadera