måndag 1 augusti 2011

Läst: Ökenblomman återvänder


Titel: Ökenblomman återvänder
Författare: Waris Dirie
Förväntningar: Hade hört att den skulle vara lättläst och läsvärd.
Handling: "Jag ville återvända till stället där jag föddes för att se det med egna ögon. Jag hade ingen aning om var i Somalia min familj fanns. Till en början verkade det lika omöjligt att finna dem som att en nomad-flicka skulle kunna bli fotomodell."

Waris Dirie är den somaliska fotomodellen som efter sin bok En blomma i Afrikas öken blivit en symbol för kampen mot kvinnlig könsstympning. I Ökenblomman återvänder berättar hon om sitt ursprung i en somalisk nomadkultur och om en resa tillbaka för att träffa sin mor, sin far och de människor hon en gång växte upp med. På ett smärtsamt sätt konfronteras hon med det samhälle som bär skulden till att hon som liten flicka könsstympades på det grymmaste vis.

Reflektioner: Lättläst, check. Läsvärd, check. Med andra ord levde den upp till mina förväntningar! Det var intressant att få ta del av hennes resa och jag tyckte jag fick en fin inblick i livet i Somalien som nomad, och hur hemskt annorlunda det är från livet vi utanför Afrika lever. Jag tyckte hon gjorde det bra med att visa både de sämre och de bättre sidorna av Afrika. Det kändes inte som att hon vinklade det åt antingen det ena eller det andra hållet, utan verkligen visade en trovärdig och sann bild av Afrika, vilket är schyst och bra tycker jag.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar