tisdag 28 december 2010

つれつれなるままに・・・茶道部!!


29/10

Min lärare är lite läskig ibland. Igår kom han fram till mig och sa att jag också borde kunna den där "superkända" dikten på japanska som heter tsuretsure naru mama ni. Han berättade samtidigt att de skulle ha prov på den idag, och han förväntade sig att jag också skulle kunna den tills idag. Tack liksom, här har alla i min klass fått en vecka på sig att plugga in den, och så kommer den stackars utbytesstudenten och får en kväll på sig att lära sig samma sak. Så, idag på morgonen var det prov. Alla skrev och sedan fick vi komma fram en och en för att visa honom, Tabei-sensei, dikten. Yes, jag hade lyckats komma ihåg allt, trodde jag. Det visade sig dock att jag glömt ett "ba" på ett ställe, och därför sa han "nära, men du klarade tyvärr det inte". Nähänä. Du kan ju få försöka komma ihåg en dikt på engelska som inte ens engelsmän förstår sig på, över en natt så får vi se hur det går.... Grrrrr.

Det finns en lärare som heter Cory här, jag kommer inte ihåg om jag har berättat om honom ännu, om inte så får det bli en favorit i repris. Han är från Chicago och är här för att lära japanerna engelska. Varje fredag morgon håller han tal om någonting, och eftersom att det är Halloween på söndag så berättade han om Halloween och hur alla brukar komma utklädda till skolan om Halloween infaller på en skoldag. Därför hade han idag klätt ut sig, till ingen mindre en den där karaktären från Dragon Ball vars namn jag glömt! Alla som sa "trick or treat" till honom idag fick godis. Muums~

Jag fick en ny japanskabok av Takaku-sensei (min favvolärare på delad plats med Cory~) idag. Den koncentrerar sig mest på uttal. Igår på min lektion med Nakagawa-sensei så sa han att jag borde läsa lite japanska texter varje dag i några minuter högt för mig själv för att förbättra mitt uttal. Ska jag ta detta som att mitt uttal behöver förbättras? Vad vet jag, det är väl bara att plugga på. Så idag har jag spenderat tid med att säga efterblivna meningar från den nya boken om och om igen högt för mig själv.

Idag var basketträningen inställd, så jag stannade i klassrummet och pluggade istället tillsammans med Mayu. Vi satt typ och garvade åt de efterblivna meningarna i den nya boken ända tills läskiga Tabei-sensei kom in för att ha privatlektion i japanska med två tredjeårselever. Det var kul att lyssna, de typ sa japanska versioner av Sju sjösjuka sjömen på skeppet Shanghai. Lite tidigare samma dag hade jag blivit inbjuden till Tecermoni-klubben av Yuka, så det kom ett mejl där det stod typ "Jag väntar på dig~", så jag sprang iväg dit. Så jäkla coolt! Alla rörelser var förbestämda, man skulle vrida koppen hit och dit innan man skulle dricka, och när man skulle dricka skulle man hålla i koppen si och så, sedan var det en konst i sig att bara sitta ned, och att ställa sig upp skulle också göras på något speciellt sätt. Irriterande kan man ju tycka, men nej! Häftigt och kul! Fast benen gjorde jäkligt ont, hehe... Men teet var jättegott och alla var jättesnälla. Jag fick plötsligt lust att skippa basketklubben och köra på Tecermoni-klubben. Men jag ska kämpa på! Jag må ha en liten nerperiod när det kommer till basketen, typ att jag inte har särskillt mycket lust att gå till träningarna och så (när jag fick dessa perioder i Sverige var det lätt att ta sig till träningarna ändå, tackvare alla fina lagkamrater, men nu är ju inte de här..). Den fina basketmangan jag läser nu och är smått beroende av, Abiru no Sora, höjer i alla fall basketsuget lite. Det är nice.

Igår åkte jag, Moe och Hatsuki och shoppade efter skolan. Det blev inte så mycket shoppande, men vi hann med att ta Purikura i alla fall~

Det börjar kännas att det är oktober nu. Typ 10 grader kallt, det är inte kul med kjol och knästrumpor då. Jäkligt kallt faktiskt... huhuh.

/Yoshia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar