söndag 19 september 2010

Basketsäsongen är igång!!!

(Bild: Purikura :3)
2/9

Jag och Dai spelar tv-spel typ varje kväll, han är jättesnäll och jättesöt, synd bara att han är 150 lång typ. Dessutom gillar han Pokemon och idag sa han att Ramen var hans flickvän på lite lagom dålig engelska sådär.

Igår så bjöd han med Megu och mig och några av hans kompisar till något matställe där man halvt skulle laga maten själv, men jättegott var det. Hans kompisar var jätteroliga, en av dem kände till massa anime (typ alla Japaner jag träffat hittills känner knappt till hälften av de animéer jag känner till, med undantag för denna person vars namn jag glömt).

Nåja, idag var första riktiga skoldagen. Först en presentation inför alla lärare, då jag tidigare blivit tillsagd att jag skulle rabbla upp vilka språk jag kunde och så. Så jag gjorde det såklart, Svenska, engelska, lite japanska och franska. Dumma jag att nämna franskan. Varför varför varför. Min Homeroom teacher kom fram till mig senare och tyckte att det var jättekul att jag kunde lite franska, han tyckte absolut att jag skulle presentera mig på alla språk jag kunde inför klassen. Så jahapp. Då skulle man plocka upp franskan från... jaa, ingenstans. Jag lyckades lite snabbt komma ihåg hur man säger "jag heter Hilda". Sedan tog det liksom stopp. J'habite ploppade fram också. That's it. Jag behövde tänka efter för att komma ihåg hur man säger "hej" på franska.

Nå, nog om mina icke befintliga franskakunskaper. Alla ville säga hej, och det gick till på samma sätt varje gång. Några (alltid grupper) kommer fram och säger "Hello! I don't speak english, nice to meet you!" med dåligt uttal. Jag svarar på japanska och helt plötsligt tror de att jag pratar typ flytande Japanska eller nått, så de börjar babbla supersnabbt och jag hinner kanske uppfatta något ord.

Men alla är jättesnälla och hjälpsamma. Jag vet inte hur många gånger jag fick fråga mina nya klasskamrater om vägen till olika ställen. De följde mig alltid hela vägen dit jag skulle. Nu ska jag bara börja komma ihåg lite namn och ansikten också så ska det nog gå bra... Dessutom har jag bara halva skoluniformen hittills, blus och strumpor, kjolen kommer jag visst få senare. Skoluniformen är jättefin :3 Yaaay.

Det är en annan utbytesstudent från Brasilien på skolan. Yippie, tänkte jag, men han ler typ aldrig, pratar så jag inte hör och kan inte engelska. Men vi har "privata" japanskalektioner med Nakagawa-sensei. Det visade sig att Nakagawa-sensei är coach för dambasketklubben här på skolan, så när jag nämnde att jag gillar basket och vill gå med i basketklubben började han babbla myycket. Det jag fick fram av allt han sa var att det var massor av träningar, alla är svinseriösa, de är hyffsat få, de vill vinna, de ska vara med i något officielt till våren, han kan skjutsa mig till sjukhuset om jag gör mig illa, han vill att jag ska gå med, det var något om att bidra till skolan... I slutändan fick jag fram att han mest var orolig för min fysiska hälsa.

Jag var och tittade på träningen idag, det var inte övermännskligt, absolut inte avskräckande, jag kommer gå med i klubben. De verkade jättepeppade på att jag skulle gå med, och det var lite blandat med nybörjare och mer seriösa, erfarna spelare, jag hann dock inte se så mycket innan Dai kom för att hämta mig (de vågar inte låta mig åka tåg själv ännu... Jag är väldigt ovan vid den här överbeskyddande atmosfären) men uppvärminingen var fin... Ööh. Det var inte så stor skillnad från i Sverige, förutom att de strechar innan träningen, vilket alla jag mött i Sverige säger är fel, men men.

Det var en tjej som jag var lite extra imponerad över, hon verkade väldigt seriös och hon var väldigt duktig, hon påminde mig lite om Olivia faktiskt. Tills jag såg henne hoppa och landa. Det såg ut som om hennes vänstra knä skulle gå av eller något, värre landning har nog världen icke skådat. Hon behöver Sosso och knäprogrammet innan hon bryter benen av sig. Ååh vad det såg läskigt ut.

Ja, just det, maratonet var inget missförstånd, jag kommer springa 1 mil ungefär med skolan. Kul kul. Nakagawa-sensei ska få se att min fysiska hälsa nog klarar lite basket.

Hoppas bara att de inte drar iväg till sjukhuset om jag stukar foten eller något annat mindre farligt, gör jag illa mig på basketplanen så ingår det inte i försäkringen... Uhhh.

Nämnde jag att de har en jättefin basketplan? Hallen var fin när den var tom, sedan visade det sig att vi ska dela hall med herrbasketklubben, fäktningsklubben och Dansklubben. Åhå jaja.


Har köpt YUIs album I loved Yesterday. Jag tror jag är kär.

/Yoshia

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag har också funderat över att åka till Japan eller USA på high shcool year.
    Men jag visste inte hur seriösa de var med basket i Japan. Hur många träningar i veckan har ni och hur länge är varje träning?
    Och är dom på samma nivå som de som är duktiga i sverige?

    Jag vet inte om jag vill åka till USA längre för de får bara träna basket på vintern!

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om hur du har det i Japan på ett ärligt sätt och inte en massa drömtankar XD

    Det där med språken förstår jag kan vara krångligt, och hela mentaliteten :P Vi svenskar är ju vana vid att inte prata med varandra, titta, en armlängd ifrån osv XD

    SvaraRadera
  3. Frida: Jag har 4-5 traningar i veckan dar varje ar 90 min eller 150 min. Antalet traningar beror pa om det ar matcher pa helgen. Det blir 5-6 traningar allt som allt under en vecka.

    Enligt mig ar de pa samma niva som de som ar duktiga i Sverige, men jag har bara sett skolbasket, jag har aldrig sett nagon over 18 ar spela, sa den fragan ar svar att svara pa. Men jag anser att laget jag spelar med nu ar ungefar lika bra som laget jag spelade i i Sverige. Kul att du vill aka ivag som utbytesstudent! Hoppas du kommer ivag, det ar verkligen jatteroligt.

    Van: Forsta veckan var typ 24/7 fangirlande over allt forutom varmen, men det gar liksom inte att skrika "kyaaaa en drickautomat!" varenda gang man ser en, under ett ar. xD Roligt att du tycker det ar kul att lasa om hur jag har det!! :D *Happii*~

    Momo: :P ha likadana klader pa dig varje dag sa blir det som en skoluniform! xD Na, skoluniform ar valdigt nice. Man slipper anvanda hjarnan pa morgonen liksom, jakligt skont.

    SvaraRadera