onsdag 1 september 2010

EF Camp

22/8

Jag sov gott på de relativt hårda madrasserna. Vi har haft lektioner hela dagen, lite som skolan, men jag har lärt mig massor! Igår kväll kom de sista studenterna, så nu bor Victoria från Mexico här också. Dessutom fick vi reglerna igår kväll, det är nu förbjudet att prata något annat språk än Engleska och Japanska. Lite skönt är det faktiskt, på ett sätt. Jag har börjat tänka på Engelska nu också, äntligen! Min väska har kommit nu också, så allt är bra!



Vi fick börja dagen med ett test, sedan satte de ihop oss i grupper. Antingen så överskattade de min japanska sjukt mycket, eller så är jag bättre än jag tror. Jag hamnade nämligen med två tjejer från Taiwan, Yuriko och Eri, samt en tjej från Holland, Natalie. Yuriko är helt sjukt bra på Japanska! Hon skriver Kanji som om hon inte gjort annat i sitt liv. Jag tror hon sa att hon pluggat Japanska sedan hon var 5 år eller något. Och Eris mamma är japanskalärare och hennes bror går på ett universitet i Japan. Så de har liksom ett försprång, haha...

Snart är det dags för ett bad i Onsen igen.

23/8

Nu vet jag varför Eri och Yuriko är så sjukt bra på Japanska. Jag sa ju att de var från Taiwan, och idag när jag pratade med dem så fick jag reda på att man pratar Kinesiska i Taiwan! Det förklarar varför de var så sjukt bra på Kanji.

Idag åkte vi på en utflykt till Nikko. Vi hade en guide som lärde oss massor om Buddism och Shintoism som jag inte visste. Jag har provat att be inne i en "Shrine" (som ett tempel för shintoism), och så har jag köpt två stycken "good luck charms". Den ena var om " Traffic safety and Happiness" och den andra " Sucessful Studies". Det kan jag behöva, haha! Tyvärr glömde jag kameran när vi gick till templena, men jag kan kanske få lite bilder av Johanne eller Malin senare. Senare på eftermiddagen när vi kommit hem så skulle vi redovisa vad vi lärt oss i Nikko, så vi tog någon timme på oss för att förbreda denna redovisning/presentation. Det var svårt för guiden, Jack, pratade rätt dålig engelska, men det gick okej ändå.

På kvällen var det "Karaoke Party". Det var jätteroligt! Jag sjöng en sång tillsammans med en tjej från Danmark, Camilla, vi sjöng Money, Money, Money haha... Jag ser fram emot nästa Karaoke Party!

Vi badar i Onsen varje dag, det är jätteskönt, jag kommer sakna det när jag kommer hem. Värmen kommer jag dock inte sakna. Uscha uscha. Jag längtar efter vintern~
Adaptern funkar itne heller, så jag kan inte ladda datorn. Snyft. Jag längtar tills vi kommer till Akihabara så jag kan köpa sånna där nödvändiga saker. Och mobil. Gaah.

Och maten. Jag äter typ inget! Okej, det gör jag, men jag är aldrig hungrig och aldrig sugen på mat. Vilket är jättekonstigt för i Sverige så är jag alltid hungrig och alltid sugen på mat och jag äter som en häst.

Har ni det bra där hemma?
/Yoshia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar