tisdag 31 augusti 2010

Då var det dags...

21/8
Framme~ Jag har satt min fot i Japan! Stället jag ska bo på de första nio dagarna låg några timmar med buss från flygplatsen, jag sov som en stock. För tillfället är vi 23 Ef-studenter här, och håll i er nu... De flesta studenter är från Norge! Sedan är det en hel del från Danmark också. Och två från Finland, två från Holland, två från Australien, två från Tyskland, en från Thailand... Ja, det kommer lite fler sedan.

Vi har fått våra rum på hotellet vi ska bo på. Ett fint litet hotell, rummet vi ska bo i har en normal toalett (Yaaaaay! Inget hål i marken och inte massa konstiga knappar!) och vi kommer sova på futon, alltså madrasser man rullar ut på golvet. Jag ska dela rum med Thailändaren, jag vet inte hur man stavar hennes namn, men det utalas Stam, och med en av tjejerna från Norge, Johanne. Hon verkar jättesnäll, pratade en del med henne på bussen och flygplatsen så jag blev jätteglad när de sa att jag skulle dela rum med henne! Thailändaren säger inte så mycket, men hon är jättesöt. Senare kommer det flytta in två till i rummet, jag har ingen aning om vilka de är.

Jag tänkte precis skriva att allt är bra, men då skulle jag ljuga. Min väska missade planet, så den kommer hit om två dagar sa de... Så nu har jag bara det som jag hade i handbagaget, alltså inga nya kläder, inte datorladdaren, inget smink eller hygienartiklar. Väldigt irriterande. Men väskan är påväg till mig nu i alla fall. De snälla EF Japanerna tog mig till 7-Eleven (de hade sjukt mycket saker, inklusive underkläder, smink, deoderant, tandborste, hentai manga...) så nu har jag åkt bil för första gången i Japan! De kör på fel sida, haha.

Det jobbigaste just nu är väl språket. Inte Japanskan riktigt då, utan snarare Engelskan konstigt nog. Det är bara det att när någon här på campet öppnar sin mun för att säga något så har jag ingen aning om han/hon ska prata på Norska, Engelska eller Japanska. Det kanske inte låter så komplicerat, men när jag börjar snacka Svenska med Australienarna för att jag snackade med Malin för 5 sekunder sedan så blir det lite konstigt haha. Så det blir någon fin blandning. Dessutom har jag inte sovit på alldeles för länge (dumma Jetlag), så hjärnan hänger inte riktigt med i alla språkbyten.

Det första som slog mig när jag gick ur flygplanet var värmen. De har en alldeles egen slags värme här, inte alls som när det är 30 grader där hemma. Luften är sjukt fuktig och tung! Den går ju knappt att andas! Och alla insekter är sjukt stora. Det flög förbi något som såg ut som en humla, lät som en humla, fast den var dubbelt så stor som en humla.

Det är lite regnskog över det hela faktiskt. Jag sitter här och skriver på hotellrummet, luften är förfärligt fuktig och utanför hör man vattnet forsa och fåglarna kraxa. De låter lite som fiskmåsar, fast fiskmåsar som är långt borta. Dessutom ser ju utsikten ut som en regnskog också. Håhå jaja.


Vi fick prova att bada i hotellets onsen, varm källa. Det var precis som Yasuragi, jag fick till och med en yukata, och de japanska tanterna stod och sa till varandra att min Yukata var för kort, och så fnissade de lite, ni skulle sett deras miner när jag plötsligt vände mig om och sa "Hai, chotto mijikai, desu ne?" (Ja, den är lite kort, eller hur?) Sedan började de fnittra lite till och sa till varandra "Hon förstår Japanska! Hon förstår Japanska!", Yay diskret.

Imorgon väntar nya äventyr, Mata ne~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar