tisdag 17 augusti 2010

Kino no Tabi


Vad: Anime
Namn: Kino no Tabi (Kinos Resa)
Antal avsnitt: 13

Handling: Kino är en resenär. En upplevare. En överlevare. Hon reser runt i världen till massor av länder tillsammans med sin talande motorcykel och sin bästa vän, Hermes, för att se nya kulturer, träffa nya vänner, uppleva nya saker. Hon stannar aldrig i mer än tre dagar och har alltid pistolerna laddade och nära till hands.

Förväntningar: Jag har hört mycket gott om den här innan jag började se den. Jag förväntade mig en lugn och lite filosofisk blandning mellan action och drama.

Animation och ljud: Väldigt enkel och stilren, Kinos ansikte är runt som en boll. Det var småsaker jag störde mig lite på, men allt som allt passar den serien. Jag älskar intolåten! Verkligen! Mikuni Shimokawa gör verkligen ett superbra jobb. Ending låten gillade jag inte lika mycket, även om den låten helt klart är godkänd också. Röstskådespelarna gör ett bra jobb. Jag gillade speciellt Hermes röst (Ryuji Aigase).

Åsikt: Filosofi fick man. I stor dos. Alla olika länder var så olika och intressanta, jag och Chrisse (som jag såg den med) satt och diskuterade och funderade över alla olika styren och stadsfilosofier ett bra tag. Slavhandel, människovärde m.m togs upp. En blandning mellan action och drama var det, även om man inte ska se denna anime för de coola actionscenerna, för särskilt många är det inte. Samma sak med dramat.
Första avsnittet kändes väldigt meh, det var inte särskilt bra. Det var väl som de flesta första animeavsnitt, bara en liten itroduktion till karaktärerna och världen. Andra avsnittet var lite bättre, men vi störde oss på att det inte kändes som om det fanns någon handling, inget mål med deras resande. De bara reste "för att". Det var inget spänningsmoment som fick oss att vilja se vidare.

Avsnitten är därför väldigt fristående. Men jag tänker inte säga att de är dåliga, absolut inte! De var roliga och intressanta. Vi tog oss igenom serien på två dagar utan några som helst problem. Efter första avsnittet tycker jag att avsnitten höll måttet, det var inget avsnitt som var dåligt. Jag kan verkligen rekomendera den, den är sevärd och tänkvärd helt klart!

Betyg: 4 skålar med gröt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar