onsdag 18 augusti 2010

Mossvikenfruar

Näst sista dagen i Sverige. Sista dagen i Sundsvall. Jag sitter här och bölar. Snart, om en timme eller något så ska jag och Becka ner på stan så ska jag uträtta de sista ärendena. Snyft. Samtidigt är jag på nått sätt jätteglad. Skumtskumt.

Jag läste precis ut boken Mossvikenfruar - Chansen av Emma Hamberg. Jag ville ha en bok som var rolig, lättsam, helst problemfri. Jag har läst böcker med alldeles för jobbiga och stora problem i sommar (typ prostitution och anorexi). Så jag blir tipsad om denna och börjar glatt läsa. Blir glad, boken är roligt skriven och det händer typ inget. Hon bor i Mossviken med sin man och allt är frid och fröjd. Händelselöst och ändå roligt, tillräckligt roligt för att jag ska njuta av den händelselösa boken utan att bli uttråkad.

Helt plötsligt sabbas allt av att hon, Anki, får reda på att hennes man är otrogen. Det var den roliga och händelselösa boken det. Då kan jag skriva in otrohet i listan på jobbiga ämnen jag läst om i sommar dårå. Tack tack.

Utan att avslöja för mycket om boken, så kan jag säga att det blir bättre, trots den händelserika "katastrofen". Den är allt som allt bra. Och rolig, och "feel-good" och mysig. Trots otrohet och andra mer och mindre jobbiga problem som dyker upp.

Så jag får väl fortsätta jakten på en bra, problemfri bok med humor och mysighet.

Några tips?

1 kommentar:

  1. Den har jag också läst! Rolig och bra. Men tycker att slutet är väldigt orealistiskt xD lyckligt dock :)

    SvaraRadera