torsdag 7 oktober 2010

Bananmjölk och Currybröd

14/9

Skrev jag att det var si och så med deras skotteknik? Efter att ha spenderat hela helgen i en baskethall tittandes på basket så kan jag konstatera att majoriteten av alla tjejer i Japan skjuter med två händer. I Sverige kallas det nybörjarskott eller "passningskott" och är icke accepterat, haha. Dessutom sätter de både skott nära korgen och treor med denna underliga skotteknik. Killarna däremot kör med den "rätta" skottekniken... Jag frågade Ritsuko-senpai hur det kommer sig, jag förstod inte riktigt vad hon sa, men det var något om att när de var små så kunde de inte sätta skott med den "rätta" skottekniken, bollarna bara studsade iväg på ringen, därför började alla skjuta med två händer för då kunde bollarna gå i korgen. Sedan dess har det ju funkat, så då orkar de inte lära sig den andra tekniken.

Alltså. Deras kondition. Deras snabbhet. Jag känner mig något utägd. De springer och springer och springer och springer, det är helt sjukt! I söndags var det massa träningsmatcher mot andra skolor. Vi var 8 spelare, men Nakagawa-sensei lät bara andraårsstudenterna spela, de var 5 stycken. 5 stycken!! Och de spelade sammanlagt fyra fulltidsmatcher (40 min) den dagen. Dagen innan hade de också spelat matcher, och hela veckan innan hade det varit träningar. Då kanske de spelade "sparsamt" kan man tänka sig, försöka hålla tempot lågt (som Saints (Sundsvalls dambasketlag som hade rätt få spelare...)gjorde hela förra säsongen), men icke. Nakagawa-sensei ropade hela tiden "Spring, spring SNABBARE! FÖR LÅNGSAMT! Spring spring!" Så de sprang. Snabbt. Fram och tillbaka. Det måste gått käpprätt åt skogen kanske ni tänker då. Men icke, de vann majoriteten av matcherna. Jag förstår inte. Det måste vara något med Asiater.
Jordgubbsmjölk och bananmjölk. Jag är lite kär. Varje dag går jag till drickautomaten och köper jordgubbsmjölk eller bananmjölk, idag blev det banan. Så helt fantastiskt underbart gott. Och säkert jätteonyttigt. Precis som alla bröd här, har inte sett ett enda fullkornsbröd sedan jag kom. Det närmaste "vanligt" bröd jag kommit är formfranska, men de envisas med att ha antingen något nutella-liknande eller något jordnötsmör-liknande på det. Alla andra bröd har redan något "pålägg" av någon sort. Korvbröd (bröd med korv i), currybröd, krämbröd, syltbröd, chokladbröd, melonbröd, kycklingbröd, köttbröd, pizzabröd och så fortsätter listan. Min personliga favorit just nu är currybröd. Mums mums.

Det varma vädret håller i sig. Alla sitter med handukar i klassrummer. För svetten rinner, på alla. Uhuhuh.

Eftersom att det var ont om bilder den här gången så får ni en bit av Ayumi Hamasakis nyare låtar, Moon istället. Hennes nya skiva kommer inom en snar framtid finna sin väg till min skivsamling. Hoppas jag.



/Yoshia

1 kommentar: