fredag 22 juli 2011

Läst: Jokern


Titel: Jokern
Författare: Markus Zusak
Förväntningar: Halvhöga... Fick den rekommenderad av min mor, eftersom att jag klagade på att jag inte hade något att läsa.
Handling:
"Ed Kennedy är en nolla utan framtid. Han kör taxi olagligt, spelar kort utan framgång och är hopplöst förälskad i sin bästa vän, Audrey. Vid sin sida har han Dörrvakten, en illaluktande, kaffedrickande hund.
Hans liv är långtråkigt och utan spänning tills han av misstag förhindrar ett bankrån.

Det är då första esset dyker upp med tre adresser och tre klockslag.
Ed vacklar mellan rädsla och nyfikenhet och sakta övertygar han sig själv om att hjälpa människorna som bor på de olika adresserna. Människor som precis som han behöver hjälp.

Sakta förändras Eds liv och tillslut återstår bara en fråga...
Vem är det som skickar spelkorten?

Reflektioner: Det var bara ett år sedan jag läste en bok på svenska, haha. Den gick sjukt snabbt att läsa, hade svårt att sluta när jag väl hade börjat. Lättläst, underhållande, spännande, med ett fint budskap. Det är aldrig för sent att göra något med sitt liv. De skulle dock gärna fått gå lite djupare in på Eds liv för full pott. En bok som jag varmt kan rekommendera.

Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar