söndag 31 januari 2010

Kareshi Kanojo no Jijou

Nå, nu har jag sett större delen av en anime vid namn Kareshi Kanojo no Jijou.

Den handlar om Yukino Miyazawa som är den mest perfekta personen som finns. Hon är snäll, bra på idrott, har bästa betygen i skolan, hon är snygg... Ja, man kan säga att hon har allt, förutom dåliga sidor. Det är i alla fall den bilden som alla, förutom hennes familj, har av henne. Men allt detta är bara ett skådespeleri, Yukino spelar hela tiden denna perfekta flicka, men så fort hon kommer hem blir hon helt annorlunda. Där visar hon sin sanna sida, hon skriker och är kaxig, är egentligen den totala motsatsen till vem hon säger sig vara.

Så varför gör Yukino Miyazawa såhär? Jo, hon vill ha bekräftelse och komplimanger. Hon vill att alla ska säga till henne hur duktig och perfekt hon är, hon har blivit smått beroende av det, och gör vad som helst för att folk ska se upp till henne och för att få komplimanger.

Men, när hon börjar high school så träffar hon Souichiro Arima. Arima är, precis som henne, en mönsterelev, och till Yukinos fasa, är han till och med snäppet bättre än henne på i stort sett allt. Lite bättre i skolan, lite bättre på idrott, lite snyggare, lite snällare... Helt plötsligt får Arima all uppmärksamhet, vilket gör att Yukino utvecklar ett hat mot honom. Så plötsligt en dag så får Arima reda på hennes största hemlighet, han ser henne när hon är sig själv... Efter mycket om och men så upptäcker de att de kanske är mer lika varandra än de först trodde och hatet förvandlas långsamt till kärlek...

En sjukt gullig och verklighetstrogen kärlekshistoria som jag föll för direkt, som den shoujo-fangirl som jag är. Helt klart en av de bästa kärleksaniméer jag sett i mitt liv.

Animeringen var bra, fram till avsnitt 19, då händer något hemskt. Från fina animeringar så blir det plötsligt en papperdocksteater. Helt fruktansvärt fult och ovärdigt denna animes underbara handling och upplägg dittills. För mig slutade animen vid avsnitt 19, jag ville inte se Ganiax förstöra en så vacker anime med pappersdockor. För att få uppleva ett värdigt slut så ska jag istället läsa mangan, som jag har hört ryktas om ska vara helt underbar.

Jag vill rekommendera denna anime till alla, men se upp för pappersdockorna! Jag ger den 9/10 skålar med gröt. Den skulle fått full pott om det inte vore för pappersdockorna... :(

För fortsatt läsning:
Animenewsnetwork
Animecka

Ha det braa~
/Yoshia

2 kommentarer:

  1. Tack för sammanfattningen, verkar helt klart vara en serie som passar för mig. :) Fin blogg förresten. //Arcana / SinClarice från Animecka.

    (Sorry för att jag läser din blogg, men den var länkad från din Msn så jag kunde inte låta bli att klicka. ^^')

    SvaraRadera
  2. Den skulle säkert passa dig :D

    Jag är bara glad att du läser, det var liksom därför jag länkade till den på min msn :D

    SvaraRadera