tisdag 11 januari 2011

God Jul i efterskott

För er som undrar, japanerna firar i stort sett inte jul. Affärerna firar jul och spelar massa låtar kring jul, samt att man ger paket till de små barnen och äter tårta, men det är typ det.

Alla jobbade på julafton, och jag hade basketträning på julaftonsmorgonen. Jag funderade länge på att skippa den träningen, jag menar hey, det är ju julafton! Men eftersom att alla ändå jobbade och huset stod tomt så kom jag fram till att det var bättre att komma ut och göra något. Jag kom hem efter träningen kring lunch, bytte om och så vidare och satte mig ned och vispade grädde för hand! Hittade nämligen inte elvispen... Tårtan blev apfin, jättestolt var jag! Satte på svensk julmusik på youtube och lyssnade medan jag slog in julklappar, mest för att få upp julkänslan lite (inte ett enda julpynt i hela huset, knappt en röd fläck! Ingen snö heller och alla jobbar. Inte lätt att hitta julstämningen då..).

De kom hem, lagade mat (inte direkt julskinka, lutfisk och risgrynsgröt...hehehe) vi åt allt gott tills vi inte kunde äta mer typ. Som ni ser så är det jordgubbar på tårtan! Varför? Jo, här i japan är jordgubbssäsongen på vintern! Inte lite förvånad jag blev. Så i år får jag äta jättegoda jordgubbar på både sommaren och vintern! Hohoho, lyx på hög nivå.
På bilden ovan ser ni julbordet. Teriyakikyckling, broccoli och potatissallad, onigiri (risbollar) gjorda av ris, ketchup och ägg! Min favoritonigiri! :3 Ingen julmust i år då, istället blev det Pokémonjuice, hahaha!

Jag trodde det typ bara var jag som hade förberett julklappar, de har nämligen inte gett varandra julklappar på några år nu... De överraskade mig stort när det inte bara var jag som kom in till vardagsrummet med en påse full med julklappar! Alla förutom Dai hade ansträngt sig och fixat julklappar till alla. Dai hade inte riktigt fattat grejen, haha... Han fick dock dåligt samvete och stack iväg nästa dag och köpte till alla, haha.



Jag fick en vinterjacka, benvärmare, ett nytt mobilsmycke och en pyjamas av mina värdföräldrar, ett tomt fotoalbum (som ska fyllas med foton!) och en tygpåse av Megu, och en dag sent sådär fick jag ett litet halsband med ett guldhjärta av Dai! Jätteglad blev jag! Tack alla ni som skickade julkort också kring jul, superkul!! :D

God Jul i efterskott!
önskar
Yoshia

3 kommentarer:

  1. Vilken tur att du snart får nånting juligt i julklapp av oss då ;P

    Kram

    SvaraRadera
  2. Fan vad glad jag blev ;___; Älskar er!!!!<3<3<3<3<3 Underbart att se er igen <3

    SvaraRadera
  3. Haha! Vad bra ;D Det var liksom det som var poängen <3 Och allt blir ju bäst utan manus!! XD :D We haven't changed a bit X)

    Älskar dig oxå <3<3<3 :-*

    SvaraRadera