fredag 21 januari 2011

Nyår (del 2) Mat

Jag har varit så bäst att jag svarat på alla kommentarer jag fått hittills sedan jag kom till Japan!! Så ni som surat över att jag inte svarat på era kommentarer, det är dags att sluta sura nu! :D

På 31/12 så hände det inte särskilt mycket, vi tittade på TV typ, latade oss och jag spelade massa Animal Crossing med min värdmamma, som för övrigt nog är så bra på det där spelet som man nu kan bli. Hon är min Animal Crossing-förebild. Animal Crossing är ett mysigt litet spel till Nintendo DS där man går runt i en stad full med söta små djurliknande figurer, man fiskar och gräver upp fossiler som man säljer eller skänker till museet, fångar insekter, skickar brev till sina må djurvänner, köper kläder, hattar, möbler med mera. Själv tar jag och börjar varje morgon med att dricka en kopp kaffe hos ugglan (?) Brewster. Idag gjorde jag en jättefin välbalanserad snögubbe, så jag hoppas att den ger mig en snögubbe-möbel imorgon. Ett jättehärligt spel till alla som behöver en paus från zombies och pistoler. Det bästa med spelet är ändå alla klockrena repliker, det finns himla mycket att upptäcka och alla karaktärer är så himla härligt roliga.Självklart så firade de nyår på Animal Crossing också, så jag och min värdmamma tittade på fyrverkerier tillsammans i värdmammas fantastiska Animal Crossing-värld.

Vi önskade varandra ett gott nytt år och gick och la oss.

Nästa dag, 1/1 börjar det egentliga firandet här. Man får pengar från sina föräldrar om man varit snäll och duktig föregående år (i Sverige får man massa julklappar, i Japan får man pengar vid nyår!). Kände mig rik där ett tag.

Den första måltiden för året är också viktig, samma mat varje år, och varje år ser alla fram emot att äta den där maten. Dagarna innan nyår gör de en gigantisk matlåda full med sån där mat, som är tänkt att räcka i några dagar framöver.Jag har aldrig ätit något liknande... Det gick ner, men det var inte direkt gott, haha.

Så klockan 8 den morgonen väcktes jag av min värdpappa, som sa åt mig att gå upp och äta frukost eftersom att Omochi skulle bli hård om jag inte åt den direkt... Yippie, trodde jag skulle få sova ut första dagen på 2011. Icke. Omochi, gott, men även det väldigt konstigt... Det är en speciell extra kletig sort av ris som har knådats väldigt mycket så att man inte längre kan urskilja några riskorn. Det är alltså väldigt kletigt... Sedan doppar man en bit av det i soja och rullar in det i nori, torkat sjögräs, och sedan äter man! Helt okej var det, men inget jag kommer sakna speciellt, haha.

Sedan blev det samma mat i 4 dagar i sträck. Yay.

Ha det bra!
/Yoshia

2 kommentarer:

  1. Härligt med Animal Crossing! Älskar hur synen på spel skiljer sig så mycket från i Europa, ALLA spelar!

    http://sakuradesu.blogg.se/

    SvaraRadera
  2. Absolut, jag håller med! Jag förstår inte de i Sverige som ännu inte förstått sig på det fina och sociala med spel :D

    SvaraRadera