måndag 14 februari 2011

Alla Hjärtans Dag (del 1)

13 februari. Dagen då alla de små japanska flickorna är nervösa inför morgondagen. Så även jag, denna soliga 13 februari 2011. Jag lever ju nämligen också som en liten japan just nu.

Precis som de flesta många andra på denna avlånga ö så spenderade jag dagen med att göra choklad. För ca en månad sedan började affärerna att sälja choklad och fina paket med ingredienser och bruksanvisningar till alla möjliga olika chokladsorter. Så i lördags när jag och Megu skulle åka och köpa ett av de där paketen så frågar Megu plötsligt vad jag vill göra för choklad till Alla hjärtans dag."Vad då "vilken choklad"? Choklad är väl choklad liksom, hur många sorter kan det finnas egentligen?" Som svar på min fråga så drog hon igång och började rabbla. Tryfflar och chokladkakor, chokladmuffins, chokladvarianter jag aldrig hört talas om, choklad som jag har glömt vad de heter på Svenska (om de ens har ett namn på svenska...), och när det tog slut på chokladsorter så drog hon igång och började rabbla andra alternativ t.ex cheesecake, icke-chokladiga muffins, kakor... Jag som trodde det skulle bli en "snabb liten tur till affären" men icke. Det var inte enkelt att välja när det var olika paket och varianter uppradade i långa rader längs väggarna.

Tillslut valde jag den, som "chokladexperten" Megu ansåg vara den vanligaste (vill ju vara så lik de japanska små flickorna som möjligt) nämligen tryffel.

Denna söndag den 13 februari så vaknade jag tidigt (kl 7) för att dra iväg till basketträningen. Än så länge allt väl. Jag tränar i 2 timmar och 30 minuter, säger hejdå till alla och går till klubbrummet för att byta om och gå till tåget när Miki kommer springande och ber mig vänta lite i klubbrummet tills de andra kommer. Jag gör snällt som jag blev tillsagd, och när alla medlemmar som var närvarande denna söndag är samlade i det lilla smala klubbrummet så tar Miki fram en cheesecake med blåbär på!!! Värsta kampen om blåbären började, och alla glufsade snabbt i sig hela kakan. Men hey, det är ju inte alla hjärtans dag ännu, det är ju fortfarande söndag den 13 februari, varför äter ni kakor redan nu är det kanske någon som tänker. Denna träning var nämligen den sista på ett tag tack vare ett stort prov som kommer snart, vilket betyder att vi inte skulle träffas på alla hjärtans dag. Dum som jag är så hade jag ju såklart inte tänkt på detta och funderade högt på hur jag skulle kunna lösa detta lilla problem.

Mitt basketlag är ju typ bäst ibland, så de föreslog att så fort klockan ringt ut för lunch så skulle vi träffas vid 2:ornas skoskåp för att sedan tillsammans äta lunch, så kunde jag ge min choklad då.

Inspirerad av den magnifika blåbärsostkakan så beslutade jag mig för att göra en stor chokladkaka till hela laget inför morgondagen! Sagt och gjort. Megu letade fram ett enkelt recept och vi åkte och köpte ingredienserna som behövdes.

Megu och Värdmamma var så fascinerade över hur fantastiskt koncentrerad jag var när jag rullade de små tryffelbollarna att de var "tvungna" att ta kort...

Resultatet...

...To Be Continued

1 kommentar:

  1. Oh, vad fina tryfflarna ser ut! Minns att det var alla hjärtans dag hysteri när jag var i Tokyo förra året.*

    http://sakuradesu.blogg.se/

    SvaraRadera