måndag 21 februari 2011

Oritatami Jitensha - Hopfällbar Cykel

Hur vida det är ett japanskt fenomen från början eller inte har jag absolut ingen aning om. Vad jag vet är att jag aldrig sett något liknande i Sverige och att det är väldigt populärt här i Japan. Det är inte ovanligt att man ser folk på tågen med en hopfällbar cykel på tågen. Eller som det nu för tiden verkar heta, vikcykel.

Egentligen började vikcyklarna redan på 1890-talets slut i en liten skala, och med tanke på vilken vägg av text det var om cykeln på Wikipedia så blir jag förvånad över att jag aldrig hört talas om de i Sverige. Är det bara jag som på något sätt lyckats missa detta?

Hur många gånger har inte jag svurit över att man inte får ta in cykeln på bussarna. Jag, som vanligtvis bor på ena av bergen i Sundsvall har ständigt detta problem. Sundsvall består nämligen av två stora berg och mellan bergen så ligger centrum. Så vill jag ta mig till centrum så går det himla smidigt med cykel, åt ena hållet. Sedan när man ska hem så blir det jäkla mycket backar och då skulle det vara så skönt att bara kunna vika ihop cykeln och ta med den in på bussen för att ta sig hem!

Jag har dock inga planer på att köpa någon, de är nämligen svindyra. De billigaste kostar kring 3000kr, men efter vad jag har hört så går de lätt sönder och är tunga att bära med sig. De dyraste kostar dock kring 30 000kr, då har de förmågan att på något mystiskt sätt reparera sig själva, om de får en repa så försvinner repan efter ett tag, likadant med bucklor och sånt. Dessutom är de väldigt lätta att bära med sig.

Uppfälld och..
...hopfälld!


Jag har inga som helst planer på att köpa den här svindyra vikcykeln, så jag får väl lugnt fortsätta att trampa upp för de branta backarna i Sundsvall.

Skulle du kunna tänka dig att spendera 3000kr~ på en sådan här cykel?

4 kommentarer:

  1. 3000 var ju inte så farligt. En cykel är ju en investering man kommer att använda ofta och länge :) men om den går sönder såsom du skriver är det ett ganska dåligt köp.

    SvaraRadera
  2. Najsigt med en vikcykel! Me wants! Fast om de är dyra och går sönder >.<

    tack för kommentaren btw xD <3 Uppcon är 3-5 juni om jag inte missminner mig x)

    SvaraRadera
  3. Haha xD den hopvikta ser överkörd ut xD

    SvaraRadera
  4. Alltså, det är ju inte så att de går sönder jättelätt, men de är i regel skörare än vanliga cyklar. Om man dessutom köper den dyrare varianten som reparerar sig själv så lär det ju vara lugnt liksom x3 Den dagen jag blir rik kanske jag införskaffar en xD

    SvaraRadera