lördag 5 februari 2011

Kattkafé

Vill leka med de söta små japanska flickorna!! Fast de har prov, sedan klubbaktivitet, så de kan inte leka med stackars mig som verkar ha all tid i världen just nu ;___;
Tur att jag har Megu, hon gick ur universitetet för några dagar sedan, så nu jobbar hon som "livsnjutare" (arbetslös), så hon har väl ungefär lika mycket tid att göra allt och inget som jag har!

För tre veckor sedan så drog jag till Ikebukuro, Tokyo för att leka med Ma-chan. Det var tänkt att vi skulle gå på ett planetarium, men när jag kom fram så krånglade allt hur mycket som helst för oss båda (världen ville inte att vi skulle gå till planetariumet denna dag) så vi drog hem till Machan istället och åk lunch.

Det slutade med att vi hamnade på ett Kattkafé! Jag hade hört talas om dem tidigare vi TV, och det var himla coolt att gå till ett själv för att se hur det funkar. Vi låste in värdesaker, tvättade händerna, fick en lista på regler och gick sedan in i ett rum fullt med gäster och katter. Så medan vi satt där och fikade så kunde vi läsa manga och titta på katter, sedan köpte vi kattmat och roade oss med att mata alla sötnosar. Vi hade betalat för att vara där i en timme (kostade ca 80 kr), sedan bar det iväg hemåt.


Några av reglerna på kaféet var:
  • Inte väcka sovande katter
  • Inte mata katterna med annat än kattmat
  • Tvätta händerna innan man går in i rummet
  • Inte använda blixt när man tar kort
  • Inte göra något som katten inte verkar tycka om
  • Inte lyfta katten om katten säger ifrån.


Vad tycker ni om japanernas idé om kattkafé? Skulle det funka i Sverige? Skulle ni kunna tänka er att besöka ett själva om ni reste till Japan?

Ha det bra!
/Yoshia

3 kommentarer:

  1. jag skulle lätt besöka ett :D vad finns inte att gilla hos katter /oliva

    SvaraRadera
  2. I..i....IKEBUKURO??!! dit vill jag ocksåååååååå~ >.< har nämligen sett en anime som utspelar sig där (Durarara!)
    Seriöst, vi borde ha typ kattkaffe här i Sverige också :3 Katter är så gulliga <3

    SvaraRadera
  3. Hmm.. var på neko-bukuro (såklart i ikebukuro) men det var ju inte riktigt ett café. Tyvärr var katterna grymt sega och gömde sig mest och sov. Lite trist med sött.. kanske får bli ett nytt besök på ett mer 'café'-ställe när vi ska tillbaka i april!

    SvaraRadera