söndag 27 februari 2011

Plugg och skoluniformen...

Förra veckan så var det provvecka igen. Det är det tredje provveckan sedan jag kom hit till japan, alltså sedan September förra året. Det går till så att en vecka innan provveckan så förbjuder de all klubbaktivitet, så även basketklubben, alltså spelade jag inte basket på ungefär två veckor dårå. Sedan, på måndagen-torsdagen på provveckan så är det halvdagar, man börjar halv 9 och slutar kring 12 och de dagarna består utan 3 olika prov med 15 minuter mellan varje dag och dagen slutar som vanligt med "städning". Förutom på torsdagen, den är lite speciell. Då är det "bara" två prov och sedan är det kontrollering av skoluniformen.

Jomen, eftersom att det är halvdagar så hade jag massor med fritid, det var ju därför uppdateringen av bloggen var så himla bra där ett tag, haha. Men för japanerna var dagarna allt mer än lediga. Visst finns det de som inte pluggar alls och får helt usla betyg på proven, men sedan finns det ju dem som satsar hårt. Hårdare än jag någonsin skulle palla plugga tror jag. Det var ett gäng som efter proven stannade kvar på skolan och pluggade fram till ungefär 5. Jag satt själv och pluggade till undefär halv 3, sedan fick jag nog och stack hem, haha. Men seriöst, hur klarar man att plugga koncentrerat i 5 timmar direkt efter att man gjort 3 prov?? Jag fattar inte.

Sedan finns det dem som kan sitta på en lördag och plugga i 9 timmar!! Alltså. Visst är det viktigt med utbildning, visst är det viktigt att göra sina läxor och plugga inför prov och så, men det finns en gräns tycker jag. Man pluggar ju bort hela sin ungdom, vad hände med att ha kul? Det måste ju finnas en balans mellan plugg och fritid. Jaja, man får väl bara hoppas att pluggandet lönar sig för dem i alla fall.Kineserna ska ju vara ännu värre har jag hört. De måste ju bli som robotar en vacker dag.. Uscha.

Kontroll av skoluniformen. Det har de lite då och då på skolan, för att se till att ingen bryter några av alla de 1000000 regler som finns. Det går till så att alla förstaårselever ställer sig på fina rader i gympasalen och får lyssna på lite olika "3minuters-tal" (som alltid brukar sluta på sådär 5-6 minuter) av lärare innan killarna går och ställer sig på nya led längst bak i gympasalen och tjejerna längst fram. Sedan går lärarna igenom rad efter rad, väldigt systematiskt, och kontrollerar allt möjligt.

1. Naglar. De får inte vara för långa, det ska inte gå att se dem om man tittar på handflatan. Självklart är även nagellack förbjudet.
2. Öron. De tittar så att man inte tagit några hål i öronen.
3. Hår. Det får inte vara brunare än svart. Är det det så ger de en varning och säger att man måste färga det svart så snart som möjligt.
4. Kjolen. Så att man inte gjort den kortare genom att rulla upp den eller inte använder skärp.
5. Rosetten och knappar. De ser så att man knäppt skjortan hela vägen upp till halsen och att man har rosetten ordenligt åtspänd kring halsen.

Själv failar jag ju på öronpunkten och hårpunkten, men det finns ju inte så mycket de kan göra, så de typ låtsas att de inte ser min hårfärg och mina hål, haha. Sedan har jag ju åkt dit på nagelpunkten några gånger från början, det har också hänt att jag i panik några minuter innan kontrollen letar fram en vanlig papperssax i klassrummet och börjar klippa, haha. Så fruktansvärt ojämnt och fult det blir, men det bryr sig ju i alla fall inte lärarna om.

Efter provet på torsdagen så drog klubbaktiviteterna igång, men jag tog ledigt och drog iväg på Karaoke med Moe, Minori och Misato för att fira att proven äntligen är över. Vi sjöng i inte mindre än 4 timmar!! Skitkul var det, sedan drog i iväg till en spelhall och spelade Mario Kart. Gissa vem som vann? ;D Hohohoho~

Fredag däremot var skola precis som vanligt...

2 kommentarer:

  1. hahaha roligt det där att dem är så strikta och vill att alla ska se likadana ut :) om det hände i Sverige skulle det bli ett jäkla liv! jag har en fråga om hål i öronen... du har det antog jag, men har du örhängen i elr är det att utmana ödet? :D /olivia

    SvaraRadera
  2. haha, shiet! xD
    Men brun är ju ändå åt det mörka hållet, om du varit blond då? Hade du fått färga det mörkare då? :P
    Och får japanerna inte ha hål i öronen i över huvud taget? Även om de inte har örhängen på skolan? :O
    Vilka regler....
    Ni elever borde få kontrollera lärarna oxå ^____^

    SvaraRadera